Czy Ty też korzystałeś z ulotek realizując kampanie reklamową dla swojej firmy? Zdobyłeś grono nowych klientów, a większość z nich została już na stałe? Jeśli nie, to zastanawiałeś się dlaczego? Co poszło nie tak?
W tym artykule poznasz 7 błędów przez które ulotki reklamowe są nieskuteczne.
A na końcu artykułu znajdziesz darmową checklistę!
Ulotka bez celu
Każde działanie w biznesie ma jakiś konkretny cel. Jeśli dokonujesz zakupu samochodu służbowego do Twojej firmy, to jakiś masz w tym cel, ten samochód do czegoś ma służyć.
Tak samo jest z ulotkami. One mają służyć do konkretnego celu. Jeśli zdecydowałeś się na realizację reklamy w formie ulotek, to najpierw określ ich cel.
Celem ulotek może być na przykład:
- pozyskanie wejść na stronę www
- zakup konkretnego produktu w sklepie internetowym
- odwiedzenie Twojego salonu sprzedaży
- przedstawienie ogólnej oferty Twojej firmy
- zwiększenie rozpoznawalności firmy wśród Twojej grupy docelowej
- skorzystanie z aktualnej promocji lub rabatu
Wybierz jeden konkretny cel w jakim chcesz wykorzystać ulotki do reklamy swojej firmy.
Brak określonej grupy docelowej
Bez określenia konkretnego odbiorcy Twoich ulotek, nawet najlepiej zaplanowana kampania kolportażowa okaże się fiaskiem. Zapewniam Cię, że Twój produkt lub usługa nie jest „dla wszystkich” dlatego ulotki, które planujesz zrealizować też nie.
Jeśli prowadzisz salon nowych samochodów luksusowych, to jest on kierowany do osób zamożnych, które cenią sobie trwałe materiały, luksusowy design i perfekcyjne wykonanie.
Ale jeśli jesteś właścicielem sklepu z tanią odzieżą, to Twój klient nie szuka kaszmirowej koszuli za 1000 zł, dla niego liczy się jak najniższa cena.
Brak wezwania do działania
Powiedz swojemu klientowi jaki jest następny krok i co powinien zrobić. Prowadź go „za rękę” żeby osiągnąć cel, który założyłeś sobie w punkcie pierwszym.
Jeśli aktualnie oferujesz super rabat na konkretny produkt w Twojej ofercie, to powiedz klientowi w jaki sposób ma z niego skorzystać. Jak prowadzisz sklep internetowy i chcesz zwiększyć sprzedaż danego produktu, wyróżnij link do niego na ulotce lub zamieść kod QR.
Projekt niespójny ze stylem Twojej marki
To błąd, który codziennie obserwuję u naszych klientów. Gdy dostaję od klienta projekty materiałów reklamowych, które realizował do tej pory (aby ten nowy projekt był „w tym stylu”) okazuje się, że nie mają one ze sobą nic wspólnego, a już na pewno nie styl.
Różnią się od siebie wszystkim – zdjęciami, kolorami, czcionkami i hasłami reklamowymi. Na próżno szukać w nich wspólnego mianownika, który wskazywałby na to, że to reklama jednej i tej samej firmy.
Nie rób tego! Tracisz przez to klientów, bo nie zapadasz im w pamięć, nie są w stanie jednoznacznie określić, że ta konkretna ulotka należy do Twojej firmy.
Zbyt duża ilość treści
Jako właściciele firmy mamy tendencje do przekazywania bardzo dużej ilości informacji o tym co robimy i oferujemy.
Długi wykaz wszystkich usług i produktów, zdjęcia wszystkich realizacji z ostatnich 10 lat, wymienione lokalizacje, które mamy w całym województwie i jeszcze spis wszystkich artykułów, które właśnie są w promocji – to niestety ulotki, które spotykamy codziennie.
A czy nie lepiej zamieścić tylko informacje potrzebne do realizacji celu, który sobie założyłeś, są kierowane do wybranej grupy docelowej, konkretne i skondensowane?
Przykładem dobrze konstruowanych treści na ulotkach będą tutaj np. banki. Jeśli wybierasz się w niedługim czasie do swojego banku to zatrzymaj się na chwilę przy stoliku z ulotkami, zabierz kilka do domu. Przyjrzyj im się dokładnie, przeanalizuj, znajdź różnice, ale też cechy wspólne.
Jakość ulotki, a Twój produkt
Ten punkt ma bardzo dużo wspólnego z określeniem grupy docelowej. Mogę tutaj przywołać te same przykłady.
Jeśli masz produkt luksusowy, Twój klient jest ceni sobie perfekcyjne wykonanie, design i trwałe świetnej jakości materiały, to ulotki Twojej firmy też muszą takie być.
Skorzystaj w takim wypadku z druku na papierze bardzo dobrej jakości z dodatkowymi uszlachetnieniami, lakierami czy złoceniem lub srebrzeniem, które bezdyskusyjne dodają prestiżu i luksusu.
Ale jeśli oferujesz produkty, które mają przyciągać swoją ceną, to nie inwestuj w luksusowe i zdobione złotem ulotki. W takim wypadku wystarczy dobrze przemyślany projekt, wyraźny druk w soczystych kolorach i zwykły papier kredowy 130g.
Źle zaplanowana dystrybucja
Ostatni krok to dystrybucja ulotek. I pierwsze co przychodzi Ci do głowy, to zatrudnić młodzież chętną dorobić sobie do kieszonkowego, dać ulotki w rękę i wysłać na miasto. Ale czy to na pewno dobry ruch?
Sposobów kolportażu ulotek jest kilka. jak już wyżej wspomniałam kolportaż na ulicach miasta do rąk przechodniów to zdecydowanie najpopularniejsza forma, chociaż moim zdaniem najmniej skuteczna. Możesz też wykorzystać kolportaż do skrzynek pocztowych domów i mieszkań na wybranych ulicach lub dzielnicach miasta, ale nie wiesz do ilu procent ludzi z Twojej grupy docelowej trafisz.
Ale możesz też dystrybucję ulotek skierować do grupy docelowej, którą wybrałeś. Skieruj swój kolportaż w miejsca gdzie przebywa Twój klient. Skoro lubi luksus i prestiż, to na pewno znajdziesz go w miejscu lub na wydarzeniach, które mu to oferują.
Dzięki skierowaniu kampanii kolportażowej w miejsca gdzie znajduje się Twój klient, uzyskasz na pewno dużo lepsze wyniki niż w przypadku rozdawania ulotek na ślepo przechodniom.
Jak widzisz proces realizacji ulotek nie polega tylko na wykonaniu projektu przez grafika i wydrukowaniu jak najtańszym kosztem.
Opisałam 7 błędów przez które Twoje ulotki reklamowe są nieskuteczne bo wiem jak bardzo frustrujące są kampanie reklamowe, które nie przynoszą żadnych pozytywnych efektów. Teraz już wiesz, jakich błędów unikać.
Interesujący wpis. Może mi się przydać w przyszłości 😉