Czy wiesz, że przez brak sylwetki idealnego klienta, nie trafiasz ze swoimi reklamami do osób, którzy chętnie dokonają u Ciebie zakupu. Marnujesz przez to czas i pieniądze na nieskuteczny marketing.
Kim jest Twój idealny klient? Odpowiedziałeś sobie kiedyś na to pytanie? Wiesz, kto jest głównym odbiorcą Twoich produktów lub usług? Jaką potrzebę swojego klienta zaspokajasz lub jaki jego problem rozwiązujesz?
Brak określonego profilu idealnego klienta, to najczęściej popełniany błąd przez przedsiębiorców prowadzących małe biznesy. Gdy pytam moich klientów, dla kogo są ich usługi, produkty, to zawsze dostaję odpowiedź „mój produkt jest dla wszystkich, każdy może skorzystać z moich usług”. Ale czy to prawda?
Kim jest Twój klient, jak dobrze znasz swoją grupę docelową?
Profil idealnego klienta, to statystyczny obraz Twojego klienta. To taki klient, który ma potrzebę skorzystania z Twoich usług lub produktów, które sprzedajesz. To osoba, z konkretnym problemem, który Twoja firma pomoże jej rozwiązać – tu i teraz.
Załóżmy, że prowadzisz sklep z artykułami dziecięcymi – ubranka, akcesoria, wózki, nosidełka, zabawki, itp. Zastanów się więc czy ten przykładowy sklep jest dla wszystkich? Odpowiedź brzmi – Nie jest. Bo osoba, która nie ma dzieci, nie potrzebuje w/w produktów. W tym wypadu jednym z idealnych klientów będzie więc 90% kobiet, które mają małe dziecko lub są w ciąży i właśnie kompletują wyprawkę dla swojego dziecka.
Dlaczego w tym wypadku to kobieta, a nie mężczyzna? Ponieważ to najczęściej kobieta zajmuje się przygotowaniem wyprawki dla dziecka, wyborem ciuszków, akcesoriów niezbędnych do pielęgnacji pociechy lub chce kupić ładny, wygodny, lekki i prosty w obsłudze wózek.
Dlaczego powinieneś jak najszybciej stworzyć profil Twojego idealnego klienta?
Określenie swojej grupy docelowej, stworzenie profilu idealnego klienta, ma ogromne znaczenie w realizacji działań marketingowych. Dzięki temu, że wiesz kim jest Twój klient, odpowiednio dobierzesz przekaz w swoich reklamach tak, aby trafiał on do konkretnych osób, które dokonają zakupu w Twojej firmie. Swoją ofertę dopasujesz idealnie do potrzeb odbiorcy i bez problemu przedstawisz argumenty, które sprawią, że Twoja grupa docelowa chętniej będzie dokonywała zakupu.
Dzięki poznaniu swojej grupy docelowej, przestaniesz marnować czas i pieniądze na nieefektywne działania reklamowe w swojej firmie. Od teraz, będziesz łatwiej pozyskiwał płacących klientów, zadowolonych z Twoich usług lub produktów.
Jak stworzyć profil idealnego klienta?
Zacznij od siebie i swojej firmy. Czym się zajmujesz, co oferujesz, jak pomagasz, jaki problem rozwiązujesz, jakie są Twoje produkty lub usługi. Dlaczego zajmujesz się sprzedażą tego danego produktu, dlaczego chcesz pomóc swojemu klientowi, jaki masz cel.
Aby stworzyć profil swojego idealnego klienta, do którego kierujesz ofertę odpowiedz sobie na podstawowe pytania: Jaka jest płeć Twojego klienta, wiek, gdzie mieszka, ile zarabia, gdzie pracuje, na jakim stanowisku, itp.
To tylko kilka pytań, na które powinieneś odpowiedzieć. Pełną listę znajdziesz poniżej. Będzie Ci niezbędna przy tworzeniu profilu idealnego klienta.
Pamiętaj, że Twoich idealnych klientów, może być kilku. Nie zawsze klient zainteresowany produktem numer 1, będzie zainteresowany też produktem numer 2.
Mam dla Ciebie zadanie.
Pobierz plik, który pomoże Ci stworzyć profil idealnego klienta. Odpowiedz na wszystkie pytania w pliku, aby stworzyć idealny profil klienta. I nieważne czy prowadzisz malutką firmę na wsi lub małym miasteczku, czy prowadzisz swoją firmę w średnim lub wielkim mieście. W każdym biznesie niezależnie od jego wielkości do pozyskiwania płacących klientów potrzebny jest idealny klient.
Będę wdzięczna jeśli podzielisz się tym artykułem z innymi przedsiębiorcami, Twoimi znajomymi, którym może on się przydać.
Dla przypomnienia, tutaj jest lista pytań, które pomogą Ci stworzyć profil swojego idealnego klienta. Pobierz i działaj.
A Ty wiesz już kim jest Twój idealny klient? Daj znać w komentarzu, czy już tworzyłeś profil idealnego klienta.
Bardzo przydatny post, dobrze że to wszystko wiedzieliśmy zakładając firmę
Bardzo mądrze! Ja nie prowadzę jeszcze działaności, choć o niej myślę. Dlatego właśnie stworzę sobie profil klienta do moich produktów. 🙂 Dzięki za poradę.
Blog, który piszę jest moim hobby, ale poza nim jest plan na własny biznes więc ten artykuł zapisuję na zaś 🙂